Ιδιώτες γιατρούς συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ προτιμά να επισκέπτεται η πλειοψηφία των ασφαλισμένων στον φορέα, ενώ ένα μεγάλο τμήμα των πολιτών εκτιμά ότι έχει περιοριστεί η σπατάλη στο δημόσιο σύστημα υγείας μέσω της καλύτερης οργάνωσης και διαχείρισης, όπως αποκαλύπτει πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία Pulse για λογαριασμό του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Τα στοιχεία της έρευνας που βρίσκονται εις γνώσιν της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας και αποκάλυψε το «Εθνος της Κυριακής» αναδεικνύουν τις ελλείψεις του ασφαλιστικού οργανισμού αλλά και τις ανάγκες των ασφαλισμένων όπως καταγράφηκαν στο πανελλαδικό δείγμα των 1.781 πολιτών, εκ των οποίων οι 1.370 (77%) είναι αποδέκτες των υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ.
Το 40% των ασφαλισμένων επισκέπτονται τα πολυϊατρεία του ΕΟΠΥΥ μία ή δύο φορές το τρίμηνο, ενώ πολίτες μεγαλύτερων ηλικιών επισκέπτονται συχνότερα τις ιατρικές δομές του ασφαλιστικού φορέα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κύριος λόγος της επίσκεψης στο ιατρεία του ΕΟΠΥΥ είναι η συνταγογράφηση σε ποσοστό 52%, ενώ για διάγνωση επισκέπτονται τους γιατρούς του οργανισμού μόνο το 29% και για θεραπεία το 10% των ασφαλισμένων.
Σημαντικό εύρημα της έρευνας αποτελεί η επιλογή γιατρού που πραγματοποιούν οι ασφαλισμένοι, αφού το 59% επισκέπτονται ιδιώτες – συμβεβλημένους γιατρούς με τον ΕΟΠΥΥ και μόνο το 19% τους γιατρούς των πολυϊατρείων του Οργανισμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κύριες ειδικότητες των γιατρών που επισκέπτονται οι ασφαλισμένοι είναι παθολόγοι (76,1%), καρδιολόγοι (34,2%), ορθοπεδικοί (22%), οφθαλμίατροι (16,2%), γυναικολόγοι (12,1%) και παιδίατροι (9,2%).
Μικρότερη ζήτηση
Οι υπόλοιπες ειδικότητες έχουν μικρότερη ζήτηση όπως για παράδειγμα ενδοκρινολόγοι (5,9%) οδοντίατροι (4%) χειρουργοί (2,7%) και αγγειολόγοι (0,2%), καθώς -όπως φαίνεται- οι ασφαλισμένοι προτιμούν να απευθύνονται κυρίως σε ιδιώτες γιατρούς ή σε δημόσια νοσοκομεία για αντίστοιχες περιπτώσεις που αντιμετωπίζουν πρόβλημα υγείας.
Οι πολίτες που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο κρίνουν αναγκαίες τις αλλαγές στον ΕΟΠΥΥ σε ποσοστό που ξεπερνά το 63%, καθώς εκτιμούν ότι η πρόσβασή τους στα ιατρεία του οργανισμού είναι από προβληματική (38%) έως και δύσκολη (20%).
Πάντως σε κάθε περίπτωση οι ασφαλισμένοι, παρά το γεγονός ότι επιλέγουν ιδιώτες ιατρούς συμβεβλημένους με τον Οργανισμό, θα προτιμούσαν το ιατρικό προσωπικό του ασφαλιστικού φορέα να είναι πλήρως και αποκλειστικά απασχολούμενοι στον ΕΟΠΥΥ (51%).
Παράλληλα, θα προτιμούσαν να λειτουργούν τα ιατρεία σε 24ωρη βάση (54%), ενώ το 24% προτιμά να υπάρχει πρωινή και απογευματινή βάρδια και μόνο το 11% ένα συνεχές οκτάωρο λειτουργίας των ιατρείων.
Αξιολογώντας τη λειτουργία των ιατρικών δομών του ΕΟΠΥΥ σήμερα δηλώνουν ικανοποιημένοι το 34% των ερωτώμενων (13% πολύ έως απόλυτα ικανοποιημένοι και 21% αρκετά ικανοποιημένοι), ενώ το 28% αισθάνεται μέτρια ικανοποίηση από τα ιατρεία του οργανισμού.
Μείωση της σπατάλης
Συνολικά το 63% του δείγματος κρίνει απαραίτητες τις αλλαγές στον ΕΟΠΥΥ, κρίνοντας όμως θετικά τις παρεμβάσεις για τον περιορισμό της σπατάλης στην υγεία (31%), ενώ σε ποσοστό 26% εκτιμούν ότι έχει περιοριστεί σε μέτριο βαθμό το «πάρτι» της κακοδιαχείρισης στην υγεία.
Οι μισοί από τους ερωτηθέντες (49%) κρίνουν ότι ο αποτελεσματικότερος τρόπος μείωσης της δαπάνης είναι η καλύτερη οργάνωση και διαχείριση του συστήματος υγείας, εκτιμώντας ότι η μείωση της τιμής των φαρμάκων ή ο έλεγχος των συνταγογραφήσεων έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Οι πολίτες όμως απαιτούν τη διαρκή αξιολόγηση των ιατρών του δημόσιου συστήματος υγείας σε ποσοστό 90% (σίγουρα ναι 79%, μάλλον ναι 11%) και καταγράφουν ως το σημαντικότερο στοιχείο εμπιστοσύνης στον γιατρό τη διαρκή εκπαίδευση και ενημέρωση (25%), την εξιδείκευσή του (23%), την επιστημονική του κατάρτιση (19%) και την κλινική του εμπειρία (19%), ενώ μικρότερη βαρύτητα έχει η προϋπηρεσία (4%) και η συμμετοχή του σε ερευνητικές δραστηριότητες (2%).