Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες μίας σημαντικής προσπάθειας από την πλευρά των κατασκευαστών να βελτιώσουν την ποιότητα κατασκευής και την άνεση που εξασφαλίζουν στους επιβάτες τους.
Βασικό ρόλο σε αυτό παίζει το σαλόνι, ο χώρος δηλαδή που καλούνται να περάσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου.
Οι εταιρίες εστιάζουν σε έναν κρίσιμο τριπλό παράγοντα, τον οποίο ονομάζουν NVH και αφορά τον θόρυβο, τους κραδασμούς και την τραχύτητα της λειτουργίας ενός οχήματος.
Οι τρεις αυτές παράμετροι είναι καθοριστικής σημασίας για την ησυχία και την χαλαρή ατμόσφαιρα που επικρατεί στο σαλόνι ενός αυτοκινήτου. Και αυτό δεν αφορά μόνο την εμπορική διάσταση ενός αυτοκινήτου αλλά όπως δείχνει μια σύγχρονη έρευνα σχετίζεται και με την ψυχική υγεία των επιβατών.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε, η οποία παρακολούθησε χιλιάδες επιβάτες για πάνω από 4 χρόνια, παρατηρήθηκε ότι όσοι εκτίθενται σε θόρυβο άνω των 70 dB διατρέχουν έως και 65% μεγαλύτερο κίνδυνο να οδηγηθούν σε κατάθλιψη.
Παράλληλα επιβεβαιώθηκε από την έρευνα ότι ένα αθόρυβο αυτοκίνητο είναι έως και 26% πιο ελκυστικό από ένα άλλο που κάνει περισσότερο θόρυβο, ακόμα και αν είναι πιο ισχυρό ή πιο πολυτελέςΟ θόρυβος μέσα σε ένα αυτοκίνητο είναι ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο και αφορά πολλά στοιχεία του αυτοκινήτου, όπως για παράδειγμα τον κινητήρα, την τριβή των ελαστικών με την άσφαλτο, την αεροδυναμική σχεδίαση του αυτοκινήτου και πολλά ακόμα.
Οι εταιρίες πλέον δίνουν τεράστια σημασία στην βελτίωση των χαρακτηριστικών θορύβου που φθάνει στο εσωτερικό της καμπίνας, προσθέτοντας ειδικά αφρώδη υλικά σε επιλεγμένα σημεία έτσι ώστε να ελέγξουν τους μηχανικούς και άλλους θορύβους.
Μεγάλη σημασία έχουν και άλλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα η σχεδίαση των ελαστικών, η αρχιτεκτονική του κινητήρα (οι τρικύλινδροι για παράδειγμα έχουν κάποια πιο έντονα χαρακτηριστικά τραχύτητας στην λειτουργία τους), το πάχος των τζαμιών, η ηλικία του οχήματος και πολλά ακόμα.
Η έλευση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η απουσία θερμικού κινητήρα, κατεβάζει δραματικά τους μηχανικούς θορύβους, κάτι που σταδιακά θα αλλάξει και την συνολική αίσθηση που έχουν οι επιβάτες στις μετακινήσεις τους στα επόμενα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, ένα αυτοκίνητο με χαμηλό θόρυβο είναι κατά κανόνα ένα πιο επιθυμητό προϊόν, κάτι που έστω και ασυνείδητα, επιβεβαιώνει τα ευρήματα της έρευνας.
Μπορεί η κατάθλιψη λόγω εποχούμενου θορύβου να είναι ένα ακραίο αλλά υπαρκτό σενάριο, όμως η καλή ηχομόνωση και η προσεγμένη κατασκευή και συναρμολόγηση είναι από τους βασικούς παράγοντες που κάνουν ένα αυτοκίνητο ελκυστικό ως αγορά.