Η δίδυμη κύηση και το δέσιμο που υπάρχει ανάμεσα στα δίδυμα είναι ένα μυστήριο.
Πολλοί μιλούν για τηλεπαθητική επικοινωνία και έναν ιδιαίτερο δεσμό που ξεκινά από την κοιλιά της μητέρας τους.
Μοιράζονται τα πάντα από ένα κοινό χώρο μέσα στη μήτρα μέχρι και το ίδιο θρανίο στο σχολείο.
Γιατί όμως μας δημιουργούν την ανάγκη να τα μελετήσουμε;
-Υπάρχουν τα ομοζυγωτικά δίδυμα, όπου μοιάζουν πολύ, μοιράζονται τα ίδια γονίδια και προέρχονται από το ίδιο ωάριο που διασπάστηκε και,
-τα διζυγωτικά δίδυμα, όπου μοιράζονται κάποια γονίδια όπως γίνεται με τα υπόλοιπα αδέρφια τους, ενώ έχουν προέλθει από διαφορετικό ωάριο και η ομοιότητα τους δεν είναι και τόσο μεγάλη.
Έχουν γίνει αρκετές μελέτες σε σχέση με τα δίδυμα από τις οποίες έχει αποδειχθεί επιστημονικά, πως ακόμα και στις περιπτώσεις όπου τα αδέρφια έχουν χωριστεί και έχουν μεγαλώσει σε διαφορετικό περιβάλλον, συνεχίζουν να έχουν κοινές συνήθειες και κοινά χαρακτηριστικά προσωπικότητας κάτι το οποίο βασίζεται και στην σημαντική επίδραση των κοινών γονιδίων στην ανάπτυξη της προσωπικότητας.
Τα δίδυμα έλκουν το ενδιαφέρον της επιστήμης
Τα δίδυμα παρουσιάζουν ενδιαφέρον μελέτης στην περίπτωση των ασθενειών.
Από τη στιγμή που μοιράζονται κοινά γονίδια, ότι ασθένεια εκδηλώσει το ένα θα το εκδηλώσει και το άλλο… ή μήπως όχι;
-Σχετικά με την διαταραχή αυτισμού
Ένα πεδίο εκτεταμένης έρευνας σε αυτό το κομμάτι είναι αυτό των διαταραχών του αυτισμού.
Αν το ένα δίδυμο εκδηλώσει αυτισμό το άλλο δίδυμο έχει 60% να εμφανίσει.
Το γεγονός όμως ότι ένα μεγάλο ποσοστό όπου είναι το 40% δεν θα διαγνωστεί με αυτισμό, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα πως το συγκεκριμένο σύνδρομο δεν έχει να κάνει με τα γονίδια.
Γιατί αν ήταν έτσι, σε κάθε περίπτωση και τα δύο δίδυμα αδέρφια θα εμφάνιζαν αυτισμό.
Οι έρευνες σε σχέση με τα δίδυμα με βάση το παραπάνω παράδειγμα, συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στην περαιτέρω μελέτη σημαντικών θεμάτων σε σχέση με την σωματική και ψυχική υγεία του ατόμου.
–Τι είναι αυτό που κάνει το δέσιμο των διδύμων τόσο μοναδικό;
Μια δίδυμη κύηση δημιουργεί συνήθως συναισθήματα έκπληξης, χαράς αλλά και ευθύνης.
Σαν κύηση μπορεί να έχει επιπλοκές περισσότερες λόγω του ότι είναι διπλή.
-Η ψυχολογία των γονιών:
Αντί για ένα παιδί οι γονείς καλούνται να μεγαλώσουν 2 παιδιά παράλληλα, με ότι συνεπάγεται αυτό σε πρακτικό, οικονομικό και συναισθηματικό επίπεδο.
Η μητέρα προσπαθεί να δημιουργήσει μια μοναδική σχέση με το κάθε παιδί ξεχωριστά, ενώ ο πατέρας προκειμένου να διευκολύνει την κατάσταση σε κάθε περίπτωση αναλαμβάνει πιο ενεργό ρόλο σε σχέση με αυτόν που θα αναλάμβανε αν υπήρχε μόνο ένα παιδί.
Όταν η μητέρα αδυνατεί να δημιουργήσει αυτό τον μοναδικό δεσμό που προαναφέρθηκε, η σκέψη αυτή ενδέχεται να την αγχώσει σε μεγάλο βαθμό, να της δημιουργήσει τύψεις ότι δεν χειρίζεται την κατάσταση σωστά και να την οδηγήσει στην κατάθλιψη.
Ειδικά, αν νιώθει μέσα της πως έχει αδυναμία στο ένα από το δυο, τότε η συναισθηματική της κατάσταση επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο.
Επίσης, το ζευγάρι έχει περισσότερες προστριβές, σε σύγκριση με τους γονείς που έχουν ένα παιδάκι.
Σε αυτό το σημείο, είναι εξαιρετικά βοηθητική η παρουσία ενός ειδικού ψυχικής υγείας.
Η ψυχολογία των διδύμων:
Οι δίδυμοι, σύμφωνα με τους ψυχολόγους από την πρώτη στιγμή που έρχονται στον κόσμο και σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους παλεύουν συναισθηματικά με το γεγονός ότι από τη μια θέλουν να διατηρήσουν τον δεσμό που έχουν αλλά παράλληλα θέλουν να ξεδιπλώσουν και την μοναδικότητα τους, χωρίς να βλάψουν αυτόν τον δεσμό.
Ακόμα και πριν την γέννηση τους βρίσκονται στον ίδιο χώρο και μοιράζονται τα ίδια βιολογικά στοιχεία και συναισθήματα.
Μέχρι τον 8ο μήνα της ζωής τους, ενώ τα υπόλοιπα μωρά αρχίζουν να καταλαβαίνουν τον εαυτό τους και τη μητέρα τους ως μονάδα, στα δίδυμα αυτό το στάδιο καθυστερεί καθώς δεν θέλουν να αποχωριστούν αυτό το αίσθημα δεσίματος μεταξύ τους.
Επίσης, σε μεγαλύτερη ηλικία, λίγο πριν περάσουν τις πύλες του σχολείου είναι συνηθισμένο να διεκδικούν την προσοχή και αγάπη της μητέρας εκδηλώνοντας κάποιες φορές ακόμα και επιθετική συμπεριφορά.
Στο σχολείο
Όταν έρθει η ώρα να φοιτήσουν στο σχολείο, σε αυτή τη φάση είναι καλό να ξεκινήσουν να κάνουν ξεχωριστές φιλίες και να διαφοροποιούνται ως προς τις κοινωνικές συναναστροφές.
Αυτό συμβαίνει χωρίς όμως να σημαίνει ότι αν χρειαστεί να προστατεύσουν το ένα το άλλο απέναντι σε κάποιον συμμαθητή που δημιουργεί πρόβλημα, ή απέναντι σε κάποιον δάσκαλο δεν θα το κάνουν.
Συνήθως, αντιδρούν συμπεριφορικά με τον ίδιο τρόπο και μοιράζονται κοινές δεξιότητες αναφορικά με την κοινωνικότητα τους.
Όπως γίνεται κατανοητό, η διαφοροποίηση είναι δύσκολη στα ομοζυγωτικά δίδυμα σε αντίθεση με τα διζυγωτικά δίδυμα, όπου αν διαφέρουν και στο φύλο, τους είναι πολύ πιο εύκολο να διαμορφώσουν προσωπικότητες όπως δυο αδέρφια που απλώς έχουν την ίδια ηλικία, όχι σαν τα ομοζυγωτικά δίδυμα αδέρφια.
Στην εφηβεία
Η εφηβεία είναι μια δύσκολη περίοδος για κάθε παιδί και για όλους τους γονείς.
Στην συγκεκριμένη ηλικιακή περίοδο, τα παιδιά θέλουν να νιώθουν ανεξάρτητα και περιμένουν πως και πως να μεγαλώσουν και να αποκοπούν από τον γονεϊκό έλεγχο.
Τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα σε συνδυασμό με τις πρώτες προτιμήσεις στο θέμα των σπουδών και στις σκέψεις μιας ζωής εκτός σχολείου, δυσκολεύουν σε μεγαλύτερο βαθμό τα δίδυμα, που ήδη προσπαθούν διπλά στο σχολικό περιβάλλον περισσότερο σε σύγκριση με τα υπόλοιπα παιδιά.
Για να κάνουν αυτή τη μετάβαση θα πρέπει να έχουν ρυθμίσει σωστά τις μεταξύ τους σχέσεις.
Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι πάντα όλα ρόδινα και σίγουρα υπάρχουν αντιπαραθέσεις αλλά και συναισθήματα ζήλιας, παρόλη την ιδιαίτερη σχέση που συνεχίζουν να έχουν.
-Συμβουλές προς τους γονείς
Οι γονείς θα πρέπει να μεγαλώσουν τα δίδυμα με ενθάρρυνση των ιδιαίτερων ατομικών τους χαρακτηριστικών.
Για να αναπτυχθεί ομαλά η προσωπικότητα τους και η ατομική τους ταυτότητα είναι καλό να ενισχύεται η τάση τους προς την διαφορετικότητα.
Είναι χαριτωμένο να βλέπουμε δίδυμα με ίδιο ντύσιμο.
Όμως είναι καλό να τα αφήσουμε ελεύθερα να επιλέξουν.
Η θέση στην οικογένεια θα πρέπει να βασίζεται στα ξεχωριστά χαρίσματα του παιδιού και δεν είναι σωστό να θεωρούνται ως ένα άτομο.
Ενθαρρύνεται τα δίδυμα να επιλέγουν διαφορετικές παρέες και ενδιαφέροντα.
Υπάρχουν και ειδικοί που θεωρούν θεμιτό, τα δίδυμα αδέρφια να πηγαίνουν σε διαφορετικά σχολεία, προκειμένου να τονίζονται τα ατομικά τους χαρακτηριστικά περισσότερο.
Όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί από την αρχή της σχολικής τους πορείας, όπου ο φόβος του αποχωρισμού αρχικά από την μητέρα είναι σαφώς έντονος, πόσω μάλλον από τον δίδυμο αδερφό/αδερφή.
Αν είναι κάτι που δεν θέλουν καλό θα ήταν να μην εξαναγκαστούν.
Αν από την άλλη έχουν αγκαλιάσει τις ξεχωριστές προσωπικότητες τους στην πράξη και να φοιτήσουν στο ίδιο σχολείο αλλά ακόμα και στην ίδια τάξη, δεν θα τα εμποδίσει από το να συνεχίσουν να κινούνται μέσα στην προσωπικότητα τους και να διαμορφώνουν ακόμα περισσότερο την μοναδική ταυτότητα τους.
Είναι βέβαιο πως τα δίδυμα αδέρφια έχουν αναμφίβολα μια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους την οποία ανακαλύπτουν καθ’όλη τη διάρκεια της ζωής τους και είναι στο χέρι τους το πως θα τη διαχειριστούν.
Κάποιες φορές θέλουν να αυτονομηθούν και να κάνουν διαφορετικές επιλογές με στόχο να ενισχύσουν την ατομικότητα και μοναδικότητα τους.
Άλλες τονίζουν τη δίδυμη φύση τους και τον δεσμό που τους ενώνει από την κοιλιά της μητέρας τους, κάνοντας ίδια βήματα και επιλογές.
Σε κάθε περίπτωση, ο στόχος δεν είναι να αφήσουν πίσω τον συναισθηματικό τους δεσμό για χάρη της διαμόρφωσης της ατομικής τους ταυτότητας.
Αντίθετα, το ιδανικό θα είναι να είναι ο εαυτός τους και να βλέπουν με αγάπη αλλά και ατομικά όρια το δίδυμο τους με το οποίο μοιράζονται κοινούς βιολογικούς και συναισθηματικούς δεσμούς.
Πηγή: Melapus Team