Οι μικρότεροι έχουν καλύτερες τεχνικές συγκέντρωσης και εστίασης της προσοχής
Όσο περνάνε τα χρόνια διαπιστώνουμε (μετά απογοητεύσεως οι περισσότεροι) ότι δεν είναι το ίδιο εύκολο να μαθαίνουμε νέες δεξιότητες με την ίδια ταχύτητα και ευκολία, όπως όταν ήμασταν παιδιά.
Μια επιστημόνων από την Καλιφόρνια ανακάλυψε για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό και γιατί τα παιδιά είναι καλύτερα στο να μαθαίνουν νέα πράγματα και να αποκτούν νέες ικανότητες και δεξιότητες.
Μελετώντας τη νευρωνική δραστηριότητα οι ερευνητές ανακάλυψαν, ότι αυτοί που μαθαίνουν γρήγορα έχουν την ικανότητα να «κλείνουν» ένα τμήμα του εγκεφάλου τους που δεν το χρειάζονται για να συγκεντρωθούν σε αυτό που κάνουν. Αντίθετα, όσοι δυσκολεύονται να μάθουν γρήγορα –ανεξάρτητα από την ηλικία τους– χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αποκτήσουν τις νέες τους γνώσεις ακριβώς επειδή στη διαδικασία συμμετέχουν τμήματα του εγκεφάλου που δε χρειάζονται.
Ο συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής Scott Grafton από το τμήμα ψυχολογίας του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια δήλωσε σχετικά: «Είναι χρήσιμο να σκεφτόμαστε τον εγκέφαλό μας ως μια μεγάλη εργαλειοθήκη. Όταν ξεκινά κανείς να μαθαίνει και να αναπτύσσει μια νέα δεξιότητα –όπως για παράδειγμα ένα μουσικό όργανο– ο εγκέφαλός του χρησιμοποιεί πολλά διαφορετικά εργαλεία, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να παράγει κάτι που να πλησιάζει στη… μουσική».
«Με τον καιρό και με αρκετή εξάσκηση, χρειάζονται ολοένα και λιγότερα ‘εργαλεία’ και οι βασικοί τομείς του εγκεφάλου μπορούν να υποστηρίξουν τη νέα αυτή συμπεριφορά» πρόσθεσε ο ίδιος και συνέχισε: «Αυτό που δείχνουν τα ευρήματα της εργαστηριακής μας έρευνας, είναι ότι πέρα από ένα συγκεκριμένο επίπεδο πρακτικής εξάσκησης, υπάρχουν κάποια γνωστικά εργαλεία τα οποία μπορεί να εμποδίζουν τη διαδικασία της περαιτέρω μάθησης. Η καλή εκτελεστική λειτουργία είναι απαραίτητη για τις πολύπλοκες διεργασίες, αλλά θα μπορούσε πραγματικά να αποτελεί ένα εμπόδιο για την εκμάθηση των απλών διεργασιών».
Από την πλευρά της, η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια, Danielle Bassett, ανέφερε ότι οι εθελοντές που ήταν σε θέση να προσαρμόσουν τις λειτουργίες του εγκεφάλου τους σαν αυτές ενός παιδιού –απομονώνοντας τα τμήματα του εγκεφάλου που δε χρειάζονταν για την εκτέλεση μιας εργασίας– ήταν σε θέση να μαθαίνουν πιο γρήγορα.
Τα συμπεράσματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nature Neuroscience.