Τα παιδιά τα οποία βρίσκονται σε καλή φυσική κατάσταση απορροφούν και συγκρατούν τις νέες πληροφορίες πολύ καλύτερα από τα παιδιά που δεν είναι γυμνασμένα. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει νέα μελέτη με την οποία τίθεται για ακόμα μία φορά στο επίκεντρο η απόφαση για περικοπές στα προγράμματα γυμναστικής στα αμερικανικά σχολεία.
Οι γονείς και οι γυμναστές γνωρίζουν καλά ότι η φυσική άσκηση βοηθά τους νέους να είναι πιο ήρεμοι και να προσέχουν περισσότερο στο σχολείο και στο σπίτι. Η μελέτη, η οποία παρουσιάστηκε τον Μάιο στο Αμερικανικό Κολέγιο Αθλητικής Ιατρικής, διαπιστώνει ότι τα παιδιά της τέταρτης και πέμπτης τάξης του δημοτικού σχολείου που τρέχουν και αθλούνται εντατικά προτού υποβληθούν σε τεστ μαθηματικών, έχουν καλύτερα αποτελέσματα από παιδιά που κατά το ίδιο διάστημα κάθονται ήρεμα στις θέσεις τους. Ερευνητές που εξέτασαν 12.000 μικρούς μαθητές από τη Νεμπράσκα δημιούργησαν για κάθε παιδί ένα προφίλ φυσικής υγείας, συνυπολογίζοντας τον δείκτη μάζας σώματος, τον χρόνο που χρειάστηκε για να διανύσει μία συγκεκριμένη απόσταση τρέχοντας και τους βαθμούς του σε γλώσσα και μαθηματικά. Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση The Journal of Pediatrics καταλήγει ότι όσο καλύτερη ήταν η φυσική κατάσταση του παιδιού τόσο καλύτερα ήταν και τα αποτελέσματά του στα μαθήματα. Κανένα ρόλο δεν διαδραμάτιζε η σωματική διάπλαση του παιδιού. Μαθητές που ήταν υπέρβαροι, αλλά σε καλή φυσική κατάσταση είχαν καλύτερα αποτελέσματα από αγύμναστα παιδιά μικρότερου βάρους.
Μέχρι σήμερα, όμως, καμία μελέτη δεν είχε εξετάσει κατά πόσο και με ποιον τρόπο η καλή φυσική κατάσταση μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο εκμάθησης. Ετσι οι επιστήμονες του πανεπιστημίου του Ιλινόις συγκέντρωσαν εννιάχρονα και δεκάχρονα αγόρια και κορίτσια και αφού έλεγξαν τη φυσική τους κατάσταση ζήτησαν από τα 24 πιο γυμνασμένα και τα 24 λιγότερο γυμνασμένα παιδιά να κάνουν κάποιες ασκήσεις απομνημόνευσης. H μάθηση είναι μία πολύπλοκη διαδικασία που δεν περιορίζεται στην απομνημόνευση νέων πληροφοριών. Οι ερευνητές έδωσαν στα παιδιά iPads στα οποία υπήρχαν οι χάρτες φανταστικών τοποθεσιών. Οι χάρτες είχαν χωριστεί σε περιοχές με τοπωνύμια αποτελούμενα από τέσσερα γράμματα. Τα παιδιά έβλεπαν πάνω στον χάρτη τα τοπωνύμια επί έξι δευτερόλεπτα, ενώ εμφανίζονταν στις ορθές θέσεις έξι φορές. Στη συνέχεια τα τοπωνύμια εμφανίζονταν σε διαφορετικό χάρτη στη σωστή τους θέση και μετά εμφανίζονταν στο περιθώριο του χάρτη. Τα παιδιά έπρεπε να συνταιριάξουν το όνομα με την ορθή περιοχή. Επειτα από μία ημέρα, οι μαθητές επέστρεψαν στο εργαστήριο και έπρεπε να βάλουν τα σωστά τοπωνύμια στις ορθές τοποθεσίες. Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύθηκαν στην PLoS One, αποδεικνύουν ότι τα παιδιά τα κατάφεραν εξίσου καλά όταν τους ζητήθηκε να επαναφέρουν στη μνήμη τα τοπωνύμια. Ομως, όταν η επαναφορά στη μνήμη αφορούσε έναν δυσκολότερο τύπο εκμάθησης (απομνημόνευση χωρίς διαδοχική εξέταση), τα παιδιά με καλύτερη φυσική κατάσταση τα κατάφεραν πολύ καλύτερα.
Το συμπέρασμα της έρευνας υποδεικνύει ότι όσο καλύτερη είναι η φυσική κατάσταση, τόσο καλύτερα ανταποκρίνονται τα παιδιά στις μεγάλες διανοητικές προκλήσεις. Τα παιδιά, καταλήγει η μελέτη, πρέπει να ασκούνται τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα, κάτι για το οποίο πρέπει να φροντίσουν
τα σχολεία.
kathimerini.gr