Μια συσκευή που θα «μεταφράζει» την ενέργεια της κίνησης των καρδιακών παλμών σε ηλεκτρισμό θα μπορεί, στο μέλλον, να χρησιμοποιείται για να τροφοδοτεί βηματοδότες.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα επιστημονικής μελέτης που παρουσιάστηκαν σε συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης Καρδιολόγων, η ποσότητα ηλεκτρισμού που μπορεί να παραχθεί και να συλλεχθεί από τους παλμούς είναι δεκαπλάσια από αυτήν που χρειάζεται για να λειτουργήσουν οι υπάρχοντες βηματοδότες.
Η συσκευή θα συλλέγει από τους καρδιακούς παλμούς τον πιεζοηλεκτρισμό, δηλαδή τον ηλεκτρισμό που παράγεται από την άσκηση πίεσης ή την αλλαγή του σχήματος ενός σώματος. Η ανάπτυξη μιας τέτοιας συσκευής θα εξάλειφε την ανάγκη οι ασθενείς να υποβάλλονται σε επεμβάσεις αντικατάστασης όταν εξαντλούνται οι μπαταρίες του βηματοδότη, κάθε πέντε με επτά χρόνια.
«Πολλοί από τους ασθενείς είναι παιδιά που ζουν με βηματοδότες για πολλά χρόνια», δήλωσε ο Αμίν Καράμι από το τμήμα Αεροδιαστημικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που συνέταξε την έκθεση. «Μπορείτε να φανταστείτε πόσες επεμβάσεις θα γλιτώσουμε εάν εφαρμοστεί αυτή η νέα τεχνολογία».
Οι ερευνητές προσπαθούν, στο πλαίσιο των μελετών τους, να χρησιμοποιήσουν την κίνηση της καρδιάς ως πηγή ηλεκτρικής ενέργειας. Στις δοκιμές τους επιχείρησαν να προσομοιάσουν πολλά μοτίβα καρδιακών παλμών και είδαν ότι πράγματι παράγεται αρκετή ενέργεια για να τροφοδοτήσει το βηματοδότη. Επόμενος στόχος τους είναι να δοκιμάσουν τη συσκευή σε πραγματικές συνθήκες – δηλαδή στην ανθρώπινη καρδιά- προτού την ενσωματώσουν σε βηματοδότες του εμπορίου.
«Η τεχνολογική πρόοδος που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια σημαίνει ότι άνθρωποι με βηματοδότη χρειάζεται να αλλάζουν τις μπαταρίες λιγότερο συχνά. Η συσκευή αυτή θα αποτελούσε άλλο ένα βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση», δήλωσε στο BBC ο ιατρικός διευθυντής του Βρετανικού Ιδρύματος Καρδιολογίας, καθηγητής Πίτερ Ουάισμπεργκ. «Εάν οι ερευνητές κατορθώσουν να βελτιώσουν την τεχνολογία και αυτή, με τη σειρά της, αποδειχθεί ανθεκτική στις κλινικές μελέτες, τότε θα μειωθεί περαιτέρω η ανάγκη για αλλαγές μπαταριών».
Πηγή: Ναυτεμπορικη