Τα περισσότερα παιδιά αφήνουν ένα μικρό χάος στο πέρασμα τους.
Πεταμένα παιχνίδια και ρούχα, πετσέτες στο πάτωμα του μπάνιου, ζωγραφισμένοι τοίχοι, ξεχασμένα βιβλία, δυσκολία συγκέντρωσης και άλλα πολλά αποτελούν μερικά μόνο παραδείγματα από αυτά με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι γονείς καθημερινά.
Σίγουρα θα αναρωτιέστε “Γίνεται άραγε ο μικρός μου «σίφουνας» να γίνει πιο τακτικός και πιο συγκεντρωμένος στα μαθήματα του;”
Φυσικά και γίνεται!
Μπορεί κάποια παιδιά να έχουν έμφυτο ταλέντο στην οργάνωση, τα περισσότερα όμως χρειάζεται να τη διδαχτούν μέσα από την εκπαίδευση.
Με τη βοήθεια σας, υπομονή και μερικές πρακτικές που θα ανακαλύψετε εδώ, θα μπορέσετε να διδάξετε το παιδί σας πως θα είναι πάντα οργανωμένο και τακτικό.
Με το 1, με το 2, με το 3!
Με τον παρακάτω τρόπο οι σχολικές εργασίες γίνονται «παιχνιδάκι»
-Οργανώσου σημαίνει να έχεις τα απαραίτητα για την ολοκλήρωση της εργασίας σου.
-Συγκεντρώσου θα πει φέρε εις πέρας την εργασία σου και αδιαφόρησε για τους περισπασμούς.
-Ολοκλήρωσε και τακτοποίησε… θα πει τελείωσε και έλεγξε ότι έκανες σωστά την εργασία σου, βάλε τα πράγματα στην τσάντα σου και βεβαιώσου ότι είσαι έτοιμος για την επόμενη ημέρα στο σχολείο.
Όταν τα παιδιά κατανοήσουν τα παραπάνω βήματα και μάθουν πώς να τα εφαρμόζουν, μπορούν να αναλαμβάνουν τα καθήκοντα τους με μεγαλύτερη ανεξαρτησία και εμπιστοσύνη.
Έτσι οι σχολικές εργασίες και οι μικροδουλειές, θα πραγματοποιούνται με αποτελεσματικότητα και με λιγότερο κόπο από μέρους σας.
“Εννοείται ότι τα παιδιά εξακολουθούν να έχουν ανάγκη τη βοήθεια και την καθοδήγηση των γονιών αλλά πλέον μόνο υποστηρικτικά.
Επιπρόσθετα, μαθαίνοντας τις αρετές της οργάνωσης, ενισχύετε την αυτοπεποίθηση του παιδιού και το βοηθάτε να αισθανθεί ικανό και αποτελεσματικό“, επισημαίνει η κ. . Παναγιώτα Χαϊκάλη, Παιδίατρος, Επιμελήτρια Β’ Παιδιατρικής Κλινικής, Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών, ενώ στην συνέχεια αναλύει την “μέθοδο” με την οποία θα κάνετε τα παιδιά σας να ζουν οργανωμένα.
Ξεκινήστε με τις σωστές βάσεις
Διδάξτε στο παιδί σας την μέθοδο 1,2,3 έτσι ώστε να εξοικειωθεί και σιγά-σιγά να αποτελέσει μία ρουτίνα στην καθημερινότητα του.
Ακόμη και για κάτι τόσο απλό όπως το βούρτσισμα των δοντιών, απαιτείται η συγκεκριμένη προσέγγιση.
Χρησιμοποιείστε λοιπόν τη δραστηριότητα αυτή ως εναρκτήριο παράδειγμα προκειμένου να μυηθεί το παιδί στη μέθοδο αυτή.
Πιο συγκεκριμένα:
-Οργάνωση: Το παιδί θα πρέπει να πάει στο μπάνιο, να βγάλει από το ντουλαπάκι την οδοντόκρεμα και την οδοντόβουρτσα και ανοίξει το νερό.
-Συγκέντρωση: Το σωστό βούρτσισμα σύμφωνα με τους οδοντίατρους διαρκεί 2-3 λεπτά, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να μάθετε το παιδί να συνεχίσει να βουρτσίζει τα δόντια του χωρίς διακοπή ακόμη και αν παίζει την αγαπημένη του παιδική ταινία στην τηλεόραση.
-Ολοκλήρωση εργασίας: Αν καταφέρει μόνο του να πραγματοποιήσει τα βήματα 1 και 2 θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήδη έχει κάνει το μισό δρόμο για την ανεξαρτησία του.
Ολοκλήρωση της εργασίας σημαίνει να βάλει τις τελευταίες πινελιές.. κλείνει τη βρύση, βάζει στη θέση της την οδοντόκρεμα και την οδοντόβουρτσα και βεβαιώνεται ότι το πρόσωπο του είναι καθαρό.
Σε μία πιο περίπλοκη δραστηριότητα, τα βήματα ίσως να γίνονται πιο απαιτητικά και περισσότερο περίπλοκα.
Παρόλα αυτά η βάση παραμένει ίδια.
Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός
–Μερικές χρήσιμες συμβουλές για να μυήσετε το παιδί σας στη μέθοδο οργάνωσης σε 3 βήματα:
Ξεκινώντας μια συζήτηση
Ξεκινήστε μια συζήτηση με το παιδί σας γύρω από τη μέθοδο αυτή χρησιμοποιώντας κάποια παραδείγματα όπως το παραπάνω με το βούρτσισμα των δοντιών και παρακολουθήστε τις αντιδράσεις του.
Ρωτήστε το πώς του φαίνεται, αν το βρίσκει εύκολο ή δύσκολο και αν ακολουθεί κάποιο από τα βήματα και τέλος αν θα ήθελε να αλλάξει ή να βελτιώσει κάτι στη διαδικασία.
Φανταστείτε…
Σκεφτείτε πως η καλύτερη οργάνωση μπορεί να ωφελήσει το παιδί σας.
Θα μπορούσαν παραδείγματος χάριν οι σχολικές εργασίες να γίνονται πιο γρήγορα και με αυτό τον τρόπο το παιδί θα εξασφάλιζε περισσότερο χρόνο για παιχνίδι με αποτέλεσμα να γκρινιάζει λιγότερο.
Και πέρα από αυτό θα τονωθεί η αυτοπεποίθηση του παιδιού και θα νιώσει υπερήφανο για τα κατορθώματα του.
Επιδιώξτε…
Να είστε σαφής, ότι αναμένετε από το παιδί σας να εξοικειωθεί με τις δεξιότητες της οργάνωσης και ότι θα είστε δίπλα του ανά πάσα στιγμή για να το βοηθήσετε.
Κάντε σχέδια…
Επικεντρωθείτε σε ένα πράγμα τη φορά.
Μπορείτε να προτείνετε στο παιδί σας τρεις δραστηριότητες ώστε να κάνετε μία αρχή και εκείνο να επιλέξει τη μία που προτιμά περισσότερο προκειμένου να εφαρμόσετε την πρακτική της οργάνωσης.
Γίνετε παρατηρητής
Για καλύτερα αποτελέσματα προτιμήστε το ρόλο του “παρατηρητή” και δώστε την ευκαιρία στο παιδί σας να έχει τον πρώτο λόγο.
Μπορείτε να του κάνετε ερωτήσεις προκειμένου να προωθήσετε τη διαδικασία σκέψης του και να παραμείνει «στο σωστό δρόμο».
Μην ξεχνάτε να το επαινείτε για την πρόοδο του, αλλά προσέξτε τις υπερβολές.
Ρωτήστε..
Παρόλο που δεν το καταλαβαίνετε, κάθε φορά που αναλαμβάνετε μία εργασία, θέτετε κάποια ερωτήματα στον εαυτό σας, όπως για παράδειγμα: «Έβγαλα τα ψώνια από το αμάξι; Όχι θα το κάνω αργότερα..»
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να λειτουργεί με έναν αντίστοιχο τρόπο.
Προτρέψτε το να κάνει δυνατά στον εαυτό του αυτές τις ερωτήσεις και στη συνέχεια να τις απαντά προκειμένου να βάζει σε σειρά τις σκέψεις και τις πράξεις του.
Συνεργαστείτε ώστε να θέσετε από κοινού τις ερωτήσεις και να δώσετε τις κατάλληλες απαντήσεις, προκειμένου η εργασία που έχετε αναλάβει να στεφθεί με επιτυχία.
Μην ξεχνάτε..
Θα χρειαστεί χρόνος για να κατανοήσει το παιδί τη διαδικασία και τα βήματα της πρακτικής αυτής, όπως επίσης και τον τρόπο με τον οποίο θα θέσει σε λειτουργία τα βήματα.
“Παρόλα αυτά επιβάλλεται να δείξετε υπομονή, καθώς τα οφέλη που θα επιφέρει στην κοινή σας ζωή η οργάνωση και η αυτονόμηση του παιδιού σας θα διευκολύνει την καθημερινότητα σας και θα θέσει τις βάσεις για τη διαμόρφωση μιας αυτόνομης και ισχυρής προσωπικότητας με κριτική σκέψη και αυτοπεποίθηση“, καταλήγει η κ. Χαϊκάλη..