Νέες αγοραστικές συνήθειες αποκτά ο Έλληνας καταναλωτής στο περιβάλλον της οικονομικής κρίσης και γίνεται πλέον πιο προσεκτικός και φειδωλός στις αγορές του.
Τα στοιχεία της πρόσφατης ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, αποκαλύπτουν ότι ενώ το 2012/2013 το κύριο ενδιαφέρον του Έλληνα καταναλωτή ήταν η μείωση της σπατάλης και η μείωση των αγορών, πλέον το 2013/2014, έχοντας κάνει αυτές τις μειώσεις, προσπαθεί με έξυπνες λύσεις να εξοικονομήσει χρήματα.
Αυτό το επιτυγχάνει ο καταναλωτής κυνηγώντας περισσότερο τις προσφορές, συγκρίνοντας τιμές, επισκεπτόμενος περισσότερα καταστήματα, επιλέγοντας μεγαλύτερες συσκευασίες και κάνοντας πιο συχνές επισκέψεις αγοράζοντας τα απαραίτητα.
Στο νέο περιβάλλον, έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται, ο Έλληνας καταναλωτής αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορές. Η συντριπτική πλειοψηφία (86%) των καταναλωτών «κυνηγούν» περισσότερο τις προσφορές επωνύμων προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν.
Επίσης, συγκρίνει περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα. Το 82% των καταναλωτών είναι πιο προσεκτικοί με τις αγορές τους και ειδικά στα σουπερμάρκετ όπου έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν μεγάλο αριθμό διαφορετικών προϊόντων, είτε αφιερώνει χρόνο στη σύγκριση στο ράφι ή αξιοποιεί τα φυλλάδια, αλλά και το διαδίκτυο, λόγω ευκολίας σύγκρισης.
Ποσοστό 76% του κοινού έχει μεταφέρει τις αγορές του σε πιο φθηνές εναλλακτικές λύσεις, είτε επιλέγοντας περισσότερες προσφορές, είτε επιλέγοντας άλλη «μάρκα» με αποτέλεσμα να αγοράζει γενικά πιο φθηνά προϊόντα.
Παράλληλα, με τη σύγκριση προϊόντων και τιμών, οι καταναλωτές σε ποσοστό 76% προσανατολίζονται πλέον στην αγορά μεγάλων συσκευασιών προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές, στο πλαίσιο της μείωσης από την πλευρά τους των εξόδων τους προβαίνουν σε μείωση των προϊόντων που αγοράζουν, αποφεύγοντας κυρίως προϊόντα «πολυτελείας» που αγόραζαν στο παρελθόν και επιλέγοντας τα απαραίτητα και κυρίως αυτά που του προσφέρουν «value for money».
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές (67%) επιλέγουν την οικονομικότερη λύση των προϊόντων της ιδιωτικής ετικέτας, οδηγώντας σε αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων που παρέχουν οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο κινητικοί με το 62% να δηλώνει ότι πλέον επισκέπτεται πάνω από ένα κατάστημα για να συγκρίνει τιμές, να εκμεταλλευτεί τις προσφορές και να κάνει τις αγορές του.
Στις νέες συνήθειες του καταναλωτή περιλαμβάνεται και η μείωση αγοράς έτοιμου φαγητού «απ’ έξω». Ειδικότερα, ποσοστό 77% των καταναλωτών δηλώνουν ότι έχουν μειώσει το φαγητών «απ’ έξω» και αντίστοιχα έχουν αυξήσει σε ένα βαθμό το μαγείρεμα εντός του σπιτιού, αυξάνοντας και αντίστοιχα τις αγορές τους σε τρόφιμα.